E5 en E10 Brandstoffen
E5 en E10 Brandstoffen
Binnen Europa is er e.e.a. aan het veranderen en gaat men aan de benzinepompen naar uniforme en herkenbare stickers toe bij de vulpistolen.
In Nederland zijn deze stickers ook al overal te vinden en gaan de oude omschrijvingen verdwijnen. Voor ons als motorrijders betekent dit, dat we voortaan de ronde stickers in het oog moeten houden! We hebben daarbij de keuze uit E5 (voorheen Superplus), E10 (voorheen Euro95) en E85 (flexfuel).
E5, E10 & E85
Het getal naast de 'E' staat voor het maximumpercentage bio-componenten dat in de benzine verwerkt mag zijn. Toevoeging van bio-ethanol aan brandstoffen is natuurlijk beter voor het milieu, maar een van de vervelende bijwerkingen is dat het corroderend werkt op diverse metalen (zoals o.a. aluminium) en bepaalde soorten rubber en kunststoffen week kan maken. Iets waar onze motorfietsen niet goed tegen kunnen en wat op termijn tot schade kan leiden. Voor onze Moto Guzzi's luidt ons advies daarom, om altijd benzines te tanken met een zo laag mogelijk percentage bio-ethanol en welke voorzien zijn van een E5 sticker. Dit betekent dat er tot maximaal 5% bio-ethanol aan de brandstoffen toegevoegd kan zijn. E10 heeft tot 10% bio-ethanol in zich en E85 is alleen geschikt voor FlexFuel voertuigen.
Wil je op zeker gaan en benzines tanken die helemaal ethanol vrij zijn, dan zijn er op dit moment een aantal premium benzines die in aanmerking komen: BP Ultimate 98, Total Excellium 98, Esso/Mobil Energy Supreme+ 98, Shell V-Power 98 en Firezone Competition 102 . Deze benzines hebben bovendien een hoger octaangetal (RON 98 of RON 102) en zijn 'klopvaster'. In het kort betekent dit, dat het risioco op pingelen afneemt en de verbranding optimaler verloopt. Jouw motor gaat hier merkbaar mooier en beter door lopen en voelt ook nog eens sterker aan.
OLDTIMERS
Loodhoudende benzine (specifiek voor oldtimers) is al jaren niet meer aan de pomp te verkrijgen, maar er is wel loodvervanger in het leven geroepen om aan bestaande benzine toe te voegen. Ook hier adviseren wij je om altijd zo puur mogelijke benzine te tanken. Echter, bij loodvervanger is gebleken dat het kiezen uit twee slechten is: kies je voor vervuiling van de carburateurs bij toevoeging enerzijds, of voor licht versnelde slijtage van de klepzittingen wanneer je dat niet doet, anderzijds? Wij kiezen er zelf in ieder geval voor om geen loodvervanger toe te voegen.
VERKEERD GETANKT
Mocht je per ongeluk de tank een keer met E10 gevuld hebben, maak je dan niet al te druk. Gewoon leegrijden en zo snel mogelijk weer bijvullen met de juiste benzine. Vooral langdurig contact met deze brandstof kan tot problemen leiden, je motor valt echt niet ter plekke uit elkaar. Zou je per ongeluk diesel (B7) tanken, dan is het een ander verhaal. Start